Halvpart

Skal du snuse til dét at have egen hest? Så er en halvpart en rigtig god løsning, der giver indblik i røgt og pleje af heste samt mere ridetid. Halvparter er for dig, der har et godt grundkendskab til hestene. Det er ikke et krav, at man rider på de letøvede/øvede hold, men det er et krav at man, i samråd med sine opbakkende forældre, er i stand til at varetage pasning af en pony.

Vilkår og beføjelser

En halvpart koster kr. 900,- i måneden for u/16 år og kr. 1000,- for o/16 år og inkluderer:

- 2 ugentlige holdtimer, mindst én af dem skal være dressurundervisning

- 1 ugentlig weekend-dag, hvor du må ride din halvpartspony. Hér må du også aftale privatundervisning med én af BKR's undervisere.

- Ca. halvdelen af årets ferie- og helligdage, hvor du også står for pasning af ponyen samt må ride lige som på din weekenddag. Disse kan byttes internt de to halvparter på ponyen imellem, og ligeledes plejer de øvrige ponyers parter at være hjælpsomme ved ferier mv. Et udkast til en årsplan er vedlagt halvpartskontrakten, I underskriver.

- Du får fortrinsret på ponyen til arrangementer; interne stævner, ridelejr mv.

- Du har mulighed for at deltage i Børkop Rideklubs' samt øvrige rideklubbers D-stævne imod egenbetalt D-licens hos DRF.

Ansvarsområder

- På dine partsdage er det dit ansvar at muge ud i boksen og fylde høposer til halvpartsponyen

- Som halvpart indgår du i turnusordning vedr. ind-/udluk og fodring af alle heste i weekender samt ferie- og helligdage.

- Lige så indgår du i turnusordning vedr. rengøring af toiletter (ca. 2-3 gange i året)

- Sammen med de andre halvparter er det jeres opgave at få fjernet klatter på foldene.

- Som halvpart forpligter man sig til at deltage i vask og kalkning af stalden i sommerferien jf. årsplanen (kommer snart)

Krav

- Der kræves fuld forældreopbakning, idét halvparter under 16 år ikke må omgås hestene eller ride uden voksenopsyn

- Det er et krav at halvpartsrytter enten med eller uden forælder er i stand til selv at håndtere halvparten korrekt ifht. pasning, pleje og opsadling.

- Det til enhver tid gældende ordensreglement skal altid overholdes, og lige så skal de af Børkop Rideklub til enhver tid anviste pasningskrav for den enkelte pony.

- Det er et krav, at man er et match med den pågældende pony både ifht. størrelse og ridefærdigheder.

Børkop Rideklub ser sig derfor berettiget til at afvise halvpartsønsker ved manglende erfaring i håndtering eller ridning, grundet størrelse eller lignende.