Sikkerhed til hest

Færdsel på Børkop Rideklubs arealer er på eget ansvar og børn bør altid følges med en voksen. Foruden vores ordensreglement kommer her et par gode og meget vigtige råd:

Det er jeres egen forsikring, der skal dække under ridning. Ridning er ikke en ufarlig sport og ind imellem kan man komme galt afsted. Selvom det som regel ikke er alvorligt i dressurridningen bør barnet eller du selv være dækket af en ulykkesforsikring.
Vær opmærksom på at nogle forsikringsselskaber betegner ridesport som "Højrisiko sport", andre som en "Farlig sport". Her kan det være nødvendigt med en tillægsforsikring til den almindelige ulykkesforsikring.

Der ud over er det på Børkop Rideklub et krav at anvende ridehjelm på hesten. Vi anbefaler også, at man benytter sig af ridehjelmen under håndtering af hesten fra jorden. Det er store dyr og lynhurtigt kan der ske noget uventet.

Vi anbefaler at man inden opstart eller hurtigst muligt efter opstart anskaffer

Lige så er der en række krav og gode råd til påklædning og opførsel

Vi kan se os nødsaget til at begrænse undervisningen eller i værste fald sende ryttere af hesten, hvis vi vurderer at deres påklædning og udstyr er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt.

Køb af brugt rideudstyr

Ridehjelm er det eneste, man aldrig bør købe brugt. Der kan være usynlige skader, der nedsætter sikkerheden i hjelmen. Ligeledes florerer endnu mange billige hjelme med en gammel godkendelse (EN1384). Ridehjelme i dag skal være godkendt med VG1-godkendelse. De fleste rideudstyrsbutikker har hjelme til en fornuftig pris.

Alt andet udstyr; sikkerhedsvest, støvler, ridebukser mv. kan sagtens erhverves brugt. Børn vokser hurtigt ud af deres udstyr og dermed er der gode muligheder for at anskaffe alt fornødent udstyr i god stand.